Internetowe Konto Pacjenta. Czemu służy, co oferuje, jak uzyskać do niego dostęp i jak z niego korzystać? – #POKOLENIA 28

Co to jest Internetowe Konto Pacjenta?

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to najnowsze narzędzie w polskim systemie ochrony zdrowia, które ma uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o stanie zdrowia pacjentów w jednym miejscu. IKP udostępnia pacjentom informacje o ich przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu, a jednocześnie pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni. Daje dostęp online do pełnej historii medycznej – odbytych wizytach w przychodni, u lekarza, pomocy, jakiej pacjentowi udzielono, a także informacji ile NFZ zapłacił za te świadczenia. Daje dostęp do e-recept,  informacji o wystawionych skierowaniach i e-skierowaniach na badania lub do sanatorium i stanie ich realizacji, e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem. I to dostęp zarówno historii własnej, niepełnoletnich dzieci, jak i członków rodziny, którzy udostępnili nam wgląd w informacje na temat swojego stanu zdrowia.

IPK pozwala także na stały wgląd w historię wszystkich recept wystawionych po 1 stycznia 2019 r. oraz zapewnia dostęp do pełnej historii wizyt lekarskich od 2008 r., które odbywały się w ramach NFZ.

Są tam też informacje o tym, kto i kiedy zgłosił nas do ubezpieczenia zdrowotnego, o wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki.

Na IKP są też informację o lekach – można sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce.

Co można załatwić przez IKP?

Dzięki IKP można: zobaczyć e-receptę wystawioną przez lekarza, pielęgniarkę lub położną (zarówno po wizycie, jak i po konsultacji przez telefon) bez konieczności odbierania jej osobiście w przychodni, otrzymać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i e-skierowaniach, sprawdzić je i pobrać, upoważnić bliską osobę do dostępu do naszych danych i załatwiania spraw w naszym imieniu (np. do odbioru e-recepty). Możemy dowiedzieć się, gdzie możemy się leczyć, wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne, wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/ lub położną podstawowej opieki zdrowotnej, udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

IKP posiada też funkcjonalności ułatwiające zarządzanie zdrowiem w czasie pandemii: znajdziemy tam wynik naszego testu na koronawirusa, informację, do kiedy mamy przebywać na kwarantannie lub izolacji domowej, zaświadczenie o kwarantannie lub izolacji. Znajdziemy tam też link do formularza, umożliwiającego kontakt z sanepidem, informację o podanych kolejnych dawkach szczepienia przeciw COVID-19 oraz kod QR świadczący, że ktoś przyjął drugą dawkę szczepienia.

Kto może korzystać z IKP?

Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL, ale korzystać z tego konta mogą tylko osoby pełnoletnie (małoletni, od 16. roku życia, mają wgląd do swojego IKP, ale nie mają możliwości decydowania np. o wyborze lekarza) posiadające tzw. profil zaufany.

Uzyskanie profilu zaufanego, choć na pozór wydaje się skomplikowane, w rzeczywistości wcale takie nie jest. Prawie wszystko można załatwić przez internet i – co nie jest bez znaczenia – od ręki.

Jak uzyskać dostęp do IKP?

Aby korzystać z IKP trzeba zalogować się na stronie: pacjent.gov.pl. W tym celu potrzebny jest elektroniczny podpis, za który może posłużyć profil zaufany, tymczasowy profil zaufany lub e-dowód.

Co to jest profil zaufany i jak go utworzyć?

Profil zaufany to (bezpłatny) indywidualny i w odpowiedni sposób potwierdzony podpis elektroniczny, potwierdzający naszą tożsamość. Dzięki niemu można nie tylko zalogować się do IKP, ale i załatwić przez Internet różne inne urzędowe sprawy, np. złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, wymienić korespondencję np. z ZUS, oddziałem NFZ, czy urzędem gminy.

Jest kilka sposobów na założenie profilu zaufanego. Jednym z nich jest utworzenie za pomocą bankowości internetowej,  jeśli mamy konto w jednym z następujących banków: T-Mobile Usługi Bankowe, PKO Bank Polski, Santander, Pekao, mBank, ING, Millenium czy Alior Bank. Wystarczy zalogować się na swoje konto, wypełnić formularz zakładania profilu zaufanego, znajdujący się  na naszym koncie, a bank potwierdzi naszą tożsamość.

Jeśli nasz bank nie daje nam takiej możliwości, wniosek o uruchomienie profilu zaufanego możemy złożyć na stronie profilu zaufanego pz.gov.pl – tam wypełnić formularz, kliknąć „Zarejestruj się”, wpisać kod, który otrzymamy przez SMS. W tym przypadku należy jednak zgłosić się później do najbliższego punktu potwierdzającego (urzędu skarbowego, oddziału NFZ, ZUS) aby potwierdzić złożony wniosek. Mamy na to 14 dni. Należy zabrać ze sobą dowód osobisty lub paszport.

Listy banków i punktów potwierdzających, które umożliwiają założenie profilu zaufanego, dostępne są w internetowym serwisie Ministerstwa Zdrowia i NFZ.

Profil zaufany jest ważny trzy lata. Można go przedłużyć, nim minie ten termin. Jeśli przegapimy datę potrzebny nam będzie nowy profil zaufany.

Tymczasowy profil zaufany mogą założyć pacjenci w wieku co najmniej 70 lat. Mogą to zrobić kontaktując się z urzędnikiem przez Internet. Profil taki jest ważny przez 3 miesiące.

Z założeniem profilu zaufanego nie powinni mieć też posiadacze e-dowodów. Logują się za pomocą czytnika. Na stronie IKP są instrukcję, jak to zrobić.

Jeśli mamy kłopot z założeniem profilu zaufanego, możemy skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. – pt. w godz. 7:00–18:00), e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl

Czy logowanie się na IKP jest bezpieczne?

Serwis pacjent.gov.pl jest szyfrowany, zabezpieczony, podobnie jak zabezpieczają dostęp banki, i znajduje się w bezpiecznej domenie rządowej. Dla bezpieczeństwa naszych danych należy zwracać uwagę na to, czy logujemy się na stronie o właściwym adresie, czy adres strony w przeglądarce poprzedza symbol kłódki i litery „https”.

Jeśli po zalogowaniu się na IKP przez czas jakiś nie będziemy korzystać z konta, podobnie jak to się dzieje w przypadku bankowości internetowej, system przerwie sesję i odeśle nas na główną stronę portalu pacjent.gov.pl.

Halina Molka