Przejdź do treści
  • kwiecień 2024
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    12345678910111213141516171819202122232425262728293012345
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
mokotówoperaprojekcjateatrwarlikowskiwprowadzenie
Wszyscy
Kultura

A Quiet Place | projekcja opery

26

mar

niedziela, godz. 18:00 - 22:00

Warszawa,

Nowy Teatr

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
Nowy Teatr w Warszawienowyteatr.org/plStrona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube

Spektakle operowe Krzysztofa Warlikowskiego i Małgorzaty Szczęśniak, wystawiane w najważniejszych teatrach operowych Europy, niezmiennie budzą ciekawość, fascynację, zachwyt i kontrowersje ze względu na złożoność ich przekazu i przenikliwość w ujawnianiu zakodowanych tropów kultury. Pogłębiona analiza (a nawet psychoanaliza) tekstów operowych jest dla reżysera punktem wyjścia do precyzyjnie skomponowanych inscenizacji, w których synergia muzyki, scenografii, ruchu scenicznego, filmu i gry aktorskiej służy wyzwalaniu wielowątkowych wymiarów i znaczeń. Opera staje się w tym ujęciu poznawczą przygodą, co poświadczają emocje publiczności i krytyków, a także prestiżowe nagrody przyznane w zeszłym roku reżyserowi Krzysztofowi Warlikowskiemu (Złoty Lew w Wenecji) oraz twórczyni scenografii i kostiumów Małgorzacie Szczęśniak (Opera Awards).

Ponieważ dostępność tych spektakli w Polsce jest niestety ograniczona, chcemy zapewnić widzom Nowego Teatru możliwość obejrzenia ich na dużym ekranie i z dźwiękiem superjakości,  z wprowadzeniem Katarzyny Naliwajek.

Pokaz rejestracji opery Leonarda Bernsteina w inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego ze wstępem muzykolożki, Katarzyny Naliwajek.

Cierpienie dzieci i dorosłych zakutych w konwencję „tradycyjnej rodziny”. Role, które na nich spadły bez ich woli. Przemożne pragnienie ojcowskiej miłości, opieki i akceptacji. Nieodczuwane już pragnienie realnej obecności matki. Tortura niespełnienia. Niespełnienie a zaburzenia. Psychoanalityk i psychiatra – najbliżsi przyjaciele kobiety. Erupcja choroby rodziny wywołana i przerwana ofiarą. Autodafe czy przypadek.

Ta operowa wiwisekcja nieudaczności rodzinnego układu oszałamia barwnością muzyczną i dramaturgicznym mistrzostwem. Leonard Bernstein byłby szczęśliwy, oglądając tę epokową realizację swojego dzieła życia, w którym muzycznej psychoanalizie poddał własną epokę i tożsamość. Właściwe mu połączenie lekkości i głębi inteligencji, czułości i poczucia humoru dopełnione zostaje metafizyczną imaginacją i społecznym krytycyzmem Krzysztofa Warlikowskiego. Wszystko zostało oprawione w eksplodujący kolorem rygor przestrzennych kompozycji Małgorzaty Szczęśniak, rozedrganych światłem Felice Ross, wideo Kamila Polaka i energetyzującym ruchem scenicznym z amerykańskimi pastiszami Claude’a Bardouila. A pandemonium rodzinne poddane zostaje leczniczym zabiegom opiekuńczego ducha materializującego się na scenie z fantazją właściwą bytom niematerialnym. Okupiona ofiarą z kobiety recepta na szczęście okazuje się w tym operowym reality show możliwa do realizacji. Zaskakująca coda. A truly Quiet Place.

Muzyka: Leonard Bernstein

Libretto: Stephen Wadsworth

Adaptacja libretta i orkiestracja: Garth Edwin Sunderland

Dyrygent: Kent Nagano

Reżyseria: Krzysztof Warlikowski

Scenografia, kostiumy: Małgorzata Szczęśniak

Reżyseria światła: Felice Ross

Wideo: Kamil Polak

Współpraca artystyczna: Claude Bardouil

Dramaturgia: Miron Hakenbeck

Kierownik chóru: Alessandro Di Stefano

Obsada: Claudia Boyle, Frédéric Antoun, Gordon Bintner, Russel Braun, Colin Judson, Régis Mengus, Hélen Schneiderman, Maria Fiselier, Loïc Félix, Jean-Luc Ballestra, Emanuela Pascu, Marianne Croux, Ramya Roy, Kiup Lee, Niall Anderson, Johanna Wokalek,

Orkiestra i chór Opéra national de Paris

 

Tłumaczenie libretta na język polski: Dominika Gajewska

Przygotowanie napisów: Zofia Szymanowska

Za udostępnienie nagrania spektaklu dziękujemy Opéra national de Paris.

 

Wstęp wolny