Przejdź do treści
  • marzec 2025
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    242526272812345678910111213141516171819202122232425262728293031123456
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
dramatnowy teatrpasolinispektaklteatr
Wiek powyżej: 60
Kultura

Apokalipsa

14

mar

piątek, godz. 19:00 - 20:30

Warszawa,

Nowy Teatr

Bilet: 50 zł

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
Nowy Teatrnowyteatr.org/plStrona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube

Europę po dwóch wojnach światowych przenikają wciąż włókna i strzępy ideologii. Pier Paolo Pasolini udziela ostatniego wywiadu i w kilka godzin później ginie. Jego zmasakrowane ciało z plaży w Osti staje się ponurym prognostykiem dla Europy. Następnego dnia Oriana Fallaci pisze do niego list, ujawniając sekrety ich ambiwalentnej przyjaźni. U bram Włoch stoi obcy, by dołączyć do proletariackich mas…

Michał Borczuch powołuje do życia bohaterów tamtych wydarzeń, i ówczesne konflikty, które dzisiaj nabierają śmiertelnej wyrazistości. Osobiste przekleństwa Pasoliniego i Fallaci stają się pożywką dla upiornych współczesnych postaci.

Dobra córka i wyrodny syn starej dobrej Europy. Inspiracje przedstawienia Michała Borczucha tkwią w dwóch radykalnie wyrazistych a jednocześnie przeciwstawnych dyskursach traktujących o cywilizacji Zachodu i jej fantazmatycznym Innym – uosobionym w postaci wyznawcy Islamu, terrorysty, nielegalnego imigranta. Literacką inspirację dla scenariusza stanowią dwie postaci: ikona dwudziestowiecznego dziennikarstwa politycznego, Oriana Fallaci oraz reżyser, dramatopisarz i poeta, Pier Paolo Pasolini.

Między wściekłością i dumą Fallaci i uwiedzionym postacią innego kontestatorem Pasolinim rozciąga się przestrzeń przedstawienia Borczucha.
W krajobrazie kulturowej apokalipsy wyłaniającej się z wywiadu Fallaci z Fallaci, Borczuch doprowadza do spotkania umierającej na początku XXI wieku reporterki, „ostatniej Europejki”, i zamordowanego latach 70. w niewyjaśnionych okolicznościach reżysera, „wyrodnego syna Europy”. Trawieni przez obsesje, lęki, pożądania i melancholię, wybitni i jednocześnie małostkowi tworzą diagnozę kultury i społeczeństwa, w którym żyją. I umierają. Borczuch włącza się w tę dyskusję, stawiając pytania o to, w jaki sposób określając naszą europejską tożsamość podążamy w stronę Pasoliniego lub w stronę Fallaci.

Reżyseria: Michał Borczuch
Tekst i dramaturgia: Tomasz Śpiewak
Kostiumy, scenografia: Dorota Nawrot
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk
Muzyka: Bartosz Dziadosz Pleq
Asystent reżysera, inspicjent: Radosław Mirski
Asystentka scenografa: Weronika Biernat
II asystent reżysera: Jędrzej Piaskowski
Konsultacje językowe: Karolina Porcari
Mural: Krzysztof Mężyk, Ludmiła Woźniczko
Charakteryzacja: Monika Kaleta

Występują:

  • Bartosz Gelner
  • Marek Kalita
  • Sebastian Łach / Paweł Smagała
  • Marta Ojrzyńska / Ewelina Żak
  • Piotr Polak / Jan Sobolewski
  • Jacek Poniedziałek
  • Halina Rasiakówna
  • Krzysztof Zarzecki

W spektaklu wykorzystano następujące utwory:

  • Ostatni wywiad z Pasolinim przeprowadzony przez Furio Colombo i Gian Carlo Ferreti, opublikowany przez Avagliano Editore. Copyright © by Avagliano Editore
  • Zdjęcie Wanting a Meal Kevina Cartera Copyright © FotoChannels.com/Corbis/Kevin Carter
  •  Muzyka ilustracyjna skomponowana do spektaklu przez Bartosza Dziadosza
  •  Cha cha cha muzyka: Carlo Rustichelli
  •  L’uomo di Paglia muzyka i słowa: Carlo Rustichelli
  •  Indiana muzyka i słowa: James F. Hanley, Ballard Mac Donald
  •  Singing in the Rain muzyka: Nacio Herb Brown, słowa: Arthur Freed