Przejdź do treści
  • kwiecień 2024
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    12345678910111213141516171819202122232425262728293012345
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
mokotówoperaprojekcjateatrwarlikowski
Wszyscy
Kultura

Elektra | projekcja opery

11

maj

środa, godz. 19:00 - 21:30

Warszawa,

Nowy Teatr

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
Nowy Teatr w Warszawienowyteatr.org/plStrona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube

Spektakle operowe Krzysztofa Warlikowskiego i Małgorzaty Szczęśniak, wystawiane w najważniejszych teatrach operowych Europy, niezmiennie budzą ciekawość, fascynację, zachwyt i kontrowersje ze względu na złożoność ich przekazu i przenikliwość w ujawnianiu zakodowanych tropów kultury. Pogłębiona analiza (a nawet psychoanaliza) tekstów operowych jest dla reżysera punktem wyjścia do precyzyjnie skomponowanych inscenizacji, w których synergia muzyki, scenografii, ruchu scenicznego, filmu i gry aktorskiej służy wyzwalaniu wielowątkowych wymiarów i znaczeń. Opera staje się w tym ujęciu poznawczą przygodą, co poświadczają emocje publiczności i krytyków, a także prestiżowe nagrody przyznane w zeszłym roku reżyserowi Krzysztofowi Warlikowskiemu (Złoty Lew w Wenecji) oraz twórczyni scenografii i kostiumów Małgorzacie Szczęśniak (Opera Awards).

 

Ponieważ dostępność tych spektakli w Polsce jest niestety ograniczona, chcemy zapewnić widzom Nowego Teatru możliwość obejrzenia ich na dużym ekranie i z dźwiękiem superjakości. Raz w miesiącu na naszej scenie będziemy prezentować rejestracje wideo przedstawień z wprowadzeniem Katarzyny Naliwajek.

 

„Elektra” Ryszarda Straussa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w sierpniu 2020 roku otworzyła setną edycję Festiwalu w Salzburgu. Pierwszym spektaklem tego Festiwalu w sierpniu 1920 była sztuka „Jedermann” (Każdy) Hugo von Hofmannsthala wyreżyserowana przez Maxa Reinhardta. To właśnie oni zainspirowali Straussa do napisania pierwszych oper: „Salome” i „Elektry”, a Hoffmannstahl stał się jego librecistą.

Boleśnie żarzący się wulkan rozdzieranej żałobą Elektry to główny temat opery Straussa. Narracja, barwy orkiestrowe i napięcia harmoniczne tworzą dramaturgię drgań, prowadzących do destrukcyjnego wybuchu mrocznej radości zemsty. Purpura lejącej się krwi to wyryty na zawsze pod powiekami Elektry obraz ojca, zabitego przez matkę – Klitajmestrę. Dla Hoffmannstahla nieistotne były motywy tego mordu. Ajschylos w „Orestei” dał Klitajmestrze prawo głosu, by mogła wyjaśnić powody swej nienawiści do Agamemnona: dopiero śmiercią męża mogła pomścić śmierć córki – Ifigenii, poświęconej bogom w ofierze. Krzysztof Warlikowski bohaterką prologu uczynił Klitajmestrę, wypowiadającą słowa monologu z „Orestei”.

Kostiumy Małgorzaty Szczęśniak umiejscawiają głównych bohaterów dramatu w estetyce przeciętnej (na przykład austriackiej) rodziny: znoszony sweterek wygnańca Orestesa, choć kiedyś zapewne był drogi, czyni z niego Jedermanna zaopatrującego się w lumpeksach. Drugi biegun wyznacza ostentacyjne i prostackie bogactwo Klitajmestry, reprezentującej zło i władzę pieniądza.

„Każdy człowiek nosi swoją maskę, którą starożytni zwali winą. Dzieci boją się jej i krzyczą. Ludzie, tak zadowoleni z siebie, tak rozsądni, będą musieli znów nauczyć się krzyczeć. Scena istnieje właśnie po to” – tak twierdził ekspresjonista i nadrealista Yvan Goll, przypominając, że scena jest też wielkim szkłem powiększającym. W precyzyjnie zbudowanej roli Elektry litewska śpiewaczka Aušrinė Stundytė jawi się jako postać niejednoznaczna, zniszczona obsesją krwawego dziedzictwa rodziców, Orestes zaś, podobnie jak w Orestei po zabiciu matki, traci zmysły. „Monotonia i głupota ludzi są tak potworne, że można je leczyć tylko potwornościami. Niech więc nowy dramat będzie potworny” – Yvan Goll.

Potworność w tym spektaklu jest już jednak przesączona przez doświadczenia mistrza, który wiele lat temu porażał potwornością „Bachantek” Eurypidesa, a postacie, wciąż będąc igraszką bogów, są jednymi z nas – tymi, którym się nie udało.

Wstęp na podstawie wejściówek
Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia dostępne do wyczerpania:
I pula na bilety.nowyteatr.org od 12:00
II pula w kasie teatru na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia.
Jedna osoba może pobrać maksymalnie 2 wejściówki