Dostępność wydarzenia
Okno dialogowe zawierające informacje o dostępności wydarzenia.
Dostępność
Miejsca parkingowe
- Czy na terenie obiektu lub w jego okolicy znajdują się miejsca parkingowe?Tak
- Czy korzystanie z parkingu jest odpłatne?Tak
- Czy zapewniono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością? (na terenie obiektu lub w strefie publicznej)Tak
Uwagi: w strefie publicznej
Wejście
- Gdzie znajduje się wejście dostępne dla osób poruszających się na wózku?Wejście główne
- W jaki sposób osoba poruszająca się na wózku może dostać się do budynku?Samodzielnie, Przy pomocy pracownika obiektu, Przy pomocy własnego asystenta
- W jaki sposób można dostać się do wejścia?Z poziomu terenu, Pochylnią
- Jaka jest szerokość drzwi wejściowych?2m
- Wysokość progu przy drzwiach10 cm
Toalety
- Czy zapewniono toaletę dla osób z niepełnosprawnością?Tak
Dostępność wydarzenia
- W jaki sposób zapewniona zostanie dostępność wydarzenia?
- Czy organizator wydarzenia zapewnia asystenta?Nie
- Czy organizator wydarzenia zapewnia miskę z woda dla psa przewodnika/asystującego?Nie
- Czy w miejscu wydarzenia jest miejsce wyciszenia?Nie
- Czy organizator wydarzenia przygotował przedprzewodnik dla osób z autyzmem lub z niepełnosprawnością intelektualną?Nie
„Magia Harmonii” / Henry Purcell
lis
niedziela, godz. 18:00 - 19:00
Warszawa,
Zamek Królewski
Bilet: 80 zł
Zapisy na wydarzenie
Okno dialogowe z informacjami niezbędnymi do zapisania się na wydarzenie.
Zapisz się na wydarzenie
Organizator | Strona organizatora | Znajdź go na: |
Warszawska Opera Kameralna | https://operakameralna.pl/event/henry-purcell-magia-harmonii/ | Strona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube |
„Magia Harmonii” / Henry Purcell
XI Festiwal Oper Barokowych
Zamek Królewski w Warszawie
Program:
Henry Purcell (1659-1695)
Suita z opery King Arthur
Suita z opery Fairy Queen
Suita z opery Abdelazer
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
,,Kto jest największym kompozytorem Anglii?’’ – pytał Ivan Hevett w swoim artykule „Was Purcell Our Fines Comoposer” na łamach „The Telegraph” trzynaście lat temu, szybko wyjaśniając, że: Benjamin Britten i Edward Elgar mają swoich fanów, wielu twierdzi, że Vaughan Williams jest większy niż którykolwiek z nich, a jeszcze inni zagłosowaliby na jednego z naszych wielkich renesansowych kompozytorów, takich jak Thomas Tallis czy William Byrd. Niektórzy twierdzą że największym kompozytorem był urodzony 350 lat temu artysta, który tak jak Mozart, miał cudowny talent i podobnie jak on, zmarł w młodym wieku 36 lat.
Mamy tu na myśli przywołanego w tytule mistrza, Henry’ego Purcella. To on, przez dwa wieki był bezdyskusyjnie uznawany za najważniejszego angielskiego kompozytora, i dopiero pojawienie się wymienionych wyżej przez Hevetta twórców, do których można by dodać jeszcze Gustava Holsta i Williama Waltona, zdjęło zeń ciężar bezdyskusyjnego lidera.
Kompozytor miał raptem 10 lat kiedy napisał odę na cześć urodzin króla (1670 r.). Był to czas, kiedy rozpoczął swoją dogłębną edukacje muzyczną w Westminster School, zwieńczoną objęciem w 1679 roku funkcji organisty westminsterskiego po samym Johnnie Blowie, swoim mentorze.
Od tego czasu, działalność Purcella podążała dwutorowo. Z jednej strony oddawał się muzyce sakralnej, często związanej z uroczystościami dworskimi, z drugiej cały czas pozostawał wierny operze. Można powiedzieć, że ta droga przypominała wykres sinusoidy, z czasem jednak zaczął bardziej skupiać się na dziełach scenicznych.
Program koncertu w Warszawskiej Operze Kameralnej skupi się na trzech jego dziełach: „Abdelazer” (dramat sceniczny z muzyką towarzyszącą autorstwa Purcella); oraz oper „The Fairy Queen” oraz „King Arthur”.
Tego dnia usłyszymy suity tematów zawartych w tych dziełach, dzisiaj zaliczanych do ścisłej klasyki brytyjskiej muzyki poważnej. Warto wiedzieć, że to właśnie z „Abdelazera” pochodzi motyw przewodni „Wariacji na temat Purcella’’ (,,The Young Person’s Guide to the Orchestra’’) Benjamina Brittena. W oryginale Rondeau stanowi drugą część muzyki towarzyszącej „Abdelazerowi” w wersji wznowieniowej z 1695 roku.
Na tym tle „The Fairy Queen” (1692) i „King Arthur” (1691) to perły opery brytyjskiego baroku, niemal zgodnie uznawane za szczytowe osiągnięcia Purcella. Przedstawione, w czasie trwania Festiwalu Oper Barokowych, zostaną suity z tych dzieł, mając na względzie fakt, iż pełne dzieła trwały często ponad 4 godziny. To sprawia, że znacznie częściej goszczą na teatralnych i koncertowych afiszach, przypominając o niekwestionowanym geniuszu ich kompozytora.