Przejdź do treści
  • kwiecień 2024
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    12345678910111213141516171819202122232425262728293012345
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
muzyka dawnaMuzyka Dawna na Zamku Królewskim. VIRGO FIDELISPolska Opera KrólewskaVIRGO FIDELIS
Wszyscy
Kultura

Muzyka Dawna na Zamku Królewskim. VIRGO FIDELIS

26

lut

niedziela, godz. 19:00 - 20:15

WARSZAWA,

Zamek Królewski w Warszawie

Bilet: 40 zł

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
Polska Opera Królewska Muzyka Dawna na Zamku Królewskim. VIRGO FIDELIS Strona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube

Muzyka Dawna na Zamku Królewskim. VIRGO FIDELIS

Wydarzenie w ramach cyklu MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM
Wenecki kompozytor późnego baroku Baldassare Galuppi cieszył się dużą popularnością wśród sobie współczesnych. Choć sławę przyniosły mu przede wszystkim dzieła sceniczne, to nie mniej zachwycające są jego wokalno-instrumentalne kompozycje religijne. Między innymi motet Confitebor Tibi, Domine zdradza nietuzinkowy talent melodyczny i niezwykłą sprawność w zakresie techniki kompozytorskiej. Pod tym względem wyróżnia się także Francesco Durante, który zyskał uznanie jako twórca dzieł instrumentalnych oraz wybitny pedagog. Za życia twórcy jego ekstrawaganckie utwory, jak m.in. Concerto nr 2, u jednych wywoływały zachwyt, u innych – zaskoczenie. Wszak nie bez przyczyny Rousseau uważał Francesca Durante za jednego z najwspanialszych ówczesnych włoskich mistrzów harmonii, natomiast Quantz krytykował za „dziwaczny smak”.
W finale koncertu zabrzmi Stabat Mater Alessandra Scarlattiego. Przejmujący tekst i chorałowa melodia średniowiecznej sekwencji inspirowała wielu kompozytorów. Choć w XVI stuleciu została usunięta z liturgii przez sobór trydencki, to jej popularność wcale nie malała. Świadczą o tym przepiękne opracowania, szczególnie liczne w barokowym repertuarze włoskim, do którego należy dzieło Scarlattiego. Niewielki aparat wykonawczy – sopran, alt, smyczki i basso continuo – wystarcza neapolitańczykowi, by odmalować niezwykle ekspresyjny dźwiękowy obraz matki patrzącej na ukochanego syna konającego na krzyżu. Bogactwo środków retorycznych pomaga oddać nastrój kolejnych strof – wyrażających ból, wspólnotę w cierpieniu, ale także gorliwą wiarę i nadzieję na zbawienie.
◆ PROGRAM ◆
Baldassare Galuppi – Confitebor tibi, Domine
Francesco Durante – Concerto nr 2
Affettuoso | Presto | Largo affettuoso | Allegro affettuoso
Alessandro Scarlatti – Stabat Mater
◆ WYKONAWCY ◆
JUSTYNA STĘPIEŃ ⎮ sopran
ANNA RADZIEJEWSKA ⎮ mezzosopran
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
MICHAŁ PIOTROWSKI ⎮ koncertmistrz, prowadzenie