Przejdź do treści
  • kwiecień 2025
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    311234567891011121314151617181920212223242526272829301234
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
mokotówoperaprojekcjateatrwarlikowskiwprowadzenie
Wszyscy
Kultura

Opowieści Hoffmanna | projekcja opery

22

paź

niedziela, godz. 17:00 - 21:00

Warszawa,

Nowy Teatr

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
Nowy Teatrnowyteatr.org/plStrona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube

Spektakle operowe Krzysztofa Warlikowskiego i Małgorzaty Szczęśniak, wystawiane w najważniejszych teatrach operowych Europy, niezmiennie budzą ciekawość, fascynację, zachwyt i kontrowersje ze względu na złożoność ich przekazu i przenikliwość w ujawnianiu zakodowanych tropów kultury. Pogłębiona analiza (a nawet psychoanaliza) tekstów operowych jest dla reżysera punktem wyjścia do precyzyjnie skomponowanych inscenizacji, w których synergia muzyki, scenografii, ruchu scenicznego, filmu i gry aktorskiej służy wyzwalaniu wielowątkowych wymiarów i znaczeń. Opera staje się w tym ujęciu poznawczą przygodą, co poświadczają emocje publiczności i krytyków, a także prestiżowe nagrody przyznane w zeszłym roku reżyserowi Krzysztofowi Warlikowskiemu (Złoty Lew w Wenecji) oraz twórczyni scenografii i kostiumów Małgorzacie Szczęśniak (Opera Awards).

Ponieważ dostępność tych spektakli w Polsce jest niestety ograniczona, chcemy zapewnić widzom Nowego Teatru możliwość obejrzenia ich na dużym ekranie i z dźwiękiem superjakości,  z wprowadzeniem Katarzyny Naliwajek.

Opowieści Hoffmanna Jacques’a Offenbacha to „opera fantastyczna”, skrząca się iście futurystycznymi pomysłami, fantazją i poczuciem humoru prawie nigdy niespotykanym w tym gatunku, zdominowanym przez narracje serio. Mistrz operetki i opery komicznej przed śmiercią postanowił napisać dzieło bardziej ambitne, jednak jego szampański temperament muzyczny sprawił, że opera składa się z prawdziwie rozrywkowych hitów i staje się kpiną z poważnych i natchnionych toposów operowych. Lekkość i ironia, z jaką potraktowany jest główny bohater – Hoffmann – artysta działający pod natchnieniem opiekującej się nim, trzeźwo myślącej muzy, przy pomocy duchów wina, piwa, rumu, ponczu (największych przyjaciół człowieka, jak same wdzięcznie wyśpiewują w prologu) oraz fajki – bardziej opiumowej niż po prostu tytoniowej – sprawia, że nawet fragmenty o ekspresji lirycznej czy właśnie rzekomo „natchnionej” brzmią jak zabawne i napuszone cytaty. Ironia wobec protagonisty przejawia się przede wszystkim w złośliwym i celnym obrazie jego fantazmatów na temat kobiet. Kobieta-ideał „trzy w jednym” objawia się obleczona w postać: 1) funkcjonalnego automatu, którego odpowiedź zawsze brzmi: tak; 2) kochającej i uzdolnionej, acz zbyt delikatnej i chorobliwej kochanki oraz 3) kurtyzany.

W inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego i hollywoodzkiej scenerii Małgorzaty Szczęśniak tę potrójnie ironiczną rolę kreuje fascynująca Patricia Petibon, od szeregu lat doskonała i autoironiczna wykonawczyni tej partii, a zaburzonego alkoholizmem Hoffmanna – Eric Cutler. Sam Offenbach nie doczekał premiery, choć bardzo tego pragnął, za to jego pies został w niej na zawsze i to niesłychanie zabawnie unieśmiertelniony.

 

Wstęp wolny