Przejdź do treści
  • grudzień 2022
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    282930123456789101112131415161718192021222324252627282930311
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
BachHaendelKoncertmuzyka dawnaPOLACCA TRIONFANTEPolska Opera Królewska
Wszyscy
Kultura

POLACCA TRIONFANTE – Bach / Haendel

12

lis

sobota, godz. 19:00 - 20:00

Warszawa,

Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Bilet: 30 zł

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
Polska Opera Królewska https://operakrolewska.pl/repetoire/polacca-trionfante-bach-haendel-arie-i-ansamble-w-stylu-polskim/ Strona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube

POLACCA TRIONFANTE – Bach / Haendel

Johann Adolph Scheibe, XVIII-wieczny teoretyk i kompozytor, wśród narodowych stylów europejskich wymieniał styl polski jako czwarty – obok włoskiego, francuskiego i niemieckiego, wskazując tym samym na jego wysoką rangę. W sposób szczególny propagowany przez Georga Friedricha Telemanna, znajduje on odzwierciedlenie także w dziełach największych mistrzów baroku – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Haendla. W twórczości Johanna Sebastiana Bacha rytm poloneza stanowi symbol władzy – zarówno tej ziemskiej, jak i boskiej. Stąd też arie i ansamble z kantat kościelnych, w których sławiona jest moc Najwyższego, nieraz utrzymane są w charakterze polskiego tańca. Jednym z doskonalszych tego przykładów jest uroczysty chór Ehre sei dir, Gott, gesungen ze słynnego Weihnachts-Oratorium, który zabrzmi w finale koncertu. Również Georg Friedrich Haendel dostrzegał potencjał muzycznego idiomu rodem z Rzeczypospolitej, o czym świadczy włączenie wyrafinowanego poloneza jako czwartej części Concerto grosso op. 6 nr 3 (HWV 321). Charakterystyczną rytmikę i trójdzielne metrum polskiego tańca Haendel wykorzystuje także w swoich operach, w różnorodnych kontekstach. W arii Oronta Ma non s’aspetti z II aktu Floridante cechy te podkreślają wzburzenie, w Ariodante znajdujemy je w ustępie wyrażającym rozpacz (Scherza infida), zaś w Partenope pobrzmiewają w miłosnym wyznaniu (Voglio amare insin ch’io moro).

◆ PROGRAM ◆

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

• Nun komm der Heiden Heiland z kantaty Nun komm der Heiden Heiland

• Mein Jesus will es tun z kantaty Alles nur nach Gottes Willen BWV 72

• Ja, ja, ich kann die Feinde schlagen z kantaty Selig ist der Mann BWV 57

• Ach, schlage doch bald, selge Stunde z kantaty Christus, der ist mein Leben BWV 95

• Ein ungefärbt Gemüte z kantaty Ein ungefärbt Gemüte BWV 24

• Gott, der du die Liebe heist z kantaty Allein zu Dir, Herr Jesu Christ BWV 33

Georg Friedrich Haendel (1685–1759)

• Polonaise z Concerto grosso e-moll op. 6 nr 3

• Scherza infida z opery Ariodante

• Ma non s’aspetti z opery Floridante

• Voglio amare insin ch’io moro z opery Partenope

• La gloria in nobil alma z opery Partenope

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

• Ehre sei dir, Gott, gesungen z Weihnachts-Oratorium BWV 248 (SATB)

◆ WYKONAWCY ◆

JULITA MIROSŁAWSKA sopran

ANETA ŁUKASZEWICZ alt

KAROL KOZŁOWSKI tenor

JAROSŁAW BRĘK bas

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

JAKUB BURZYŃSKI ⎮ dyrygent

Bilety👉

https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/228933