Przejdź do treści
  • kwiecień 2025
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    311234567891011121314151617181920212223242526272829301234
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
dramatfranz kafkaspektaklsztukateatr
Wiek powyżej: 60
Kultura

Przemiana

02

cze

niedziela, godz. 19:00 - 21:40

Warszawa,

Nowy Teatr

Bilet: 50 zł

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
Nowy Teatrnowyteatr.org/plStrona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube

Gdy Gregor Samsa obudził się pewnego rana z niespokojnych snów, stwierdził, że zamienił się w łóżku w potwornego robaka – otwierające Przemianę Franza Kafki zdanie stało się popkulturową kliszą opisującą współczesne społeczeństwa alienacji i wyczerpania. Choć na pierwszy rzut oka brzmi ono jak początek body-horroru albo metafora depresji, uwodzi przede wszystkim jako forma sprzeciwu wobec uczestnictwa w globalnej pogoni za zyskiem i efektywnością.

Jeśli potraktujemy przemianę Gregora Samsy jako polityczny gest, możemy w niej dostrzec powidoki odmowy Kopisty z noweli Melville’a.
Punktem wyjścia do eksperymentu na opowiadaniu Kafki jest potrzeba  zmapowania rzeczywistości nadmiaru, przebodźcowania i wypalenia oraz wytyczenie drogi wyjścia z opresyjnego terytorium. Spektakl opisuje świat, którego metafizyką jest recykling. Kafka powraca raz za razem, coraz bardziej zabawny i upiorny. Transformacja Samsy zaczyna lawinę mutacji. Przemiana staje się opowieścią o egzystencjalnej improwizacji oraz ucieczce, która jest formą wewnętrznej emigracji i strategią obronną „gatunku” zagrożonego przez późnokapitalistyczne realia.

Mimo że przypowieść Kafki kończy się śmiercią głównego bohatera na śmietniku, to jej lektura otwiera dostęp do laboratorium własnej podmiotowości. Jak odkryć transgresyjny potencjał mutacji? Czy da się uchwycić przyjemność płynącą z przeistaczania się w Coś Innego?

Taktyka ontologiczna, polegająca na operacji na sobie samym, zasilana jest przez wywrotowe poczucie humoru Kafki, jego wampiryczne wcielenia z listów, a także fascynację wczesnym etapem rozwoju kinematografii i zawarte w licznych miniaturach protokoły ze stawania-się-zwierzęciem.

Występują

Bartosz Bielenia

Małgorzata Hajewska-Krzysztofik

Ewelina Pankowska

Piotr Polak

Magdalena Popławska

Jan Sobolewski