Przejdź do treści
  • styczeń 2023
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    2627282930311234567891011121314151617181920212223242526272829303112345
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
Georg Friedrich HaendelHaendelRODELINDA
Wszyscy
Kultura

RODELINDA / Georg Friedrich Haendel

28-29

sty

Warszawa,

Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Bilet: 50 zł

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
Polska Opera Królewskaoperakrolewska.plStrona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube

RODELINDA / Georg Friedrich Haendel

Rodelinda to jedna z najznakomitszych oper Georga Friedricha Haendla. Po premierze, która miała miejsce 13 lutego 1725 roku w King’s Theatre w Londynie, przedstawienie zostało pokazane jeszcze trzynastokrotnie. Nie mniejszym powodzeniem cieszyło się wznowienie opery z nową obsadą w roku 1731. Dzieło zostało zrealizowane także w Hamburgu (w 1735 i 1736), po czym zniknęło ze scen operowych na niemal dwieście lat. W 1920 roku Rodelinda, szczęśliwie odkryta na nowo przez Oskara Hagena – wykładowcę historii sztuki na Uniwersytecie w Getyndze, zainaugurowała powrót Haendlowskich dzieł na sceny operowe.
Zamiłowanie Haendla do opery jest powszechnie znane. Autor ponad czterdziestu tytułów, poświęcił wszak temu gatunkowi połowę swojego twórczego życia, nie szczędząc nie tylko zdrowia i energii, ale i środków finansowych. Powstanie Rodelindy przypada na okres rozkwitu prowadzonej przez Haendla Royal Academy of Music, hojnie wspieranej przez króla Jerzego I.
Zwarte, bardzo dobrze skonstruowane libretto przygotował Nicola Francesco Haym na podstawie wcześniejszego libretta autorstwa Antonia Salviego, fabuła zaś znajduje swe źródło u Pawła Diakona z Akwilei. To właśnie ten autor w swojej Historii Longobardów przywołuje opowieść o wiernej i niezłomnej królowej Rodelindzie. Niewykluczone zresztą, że i sam Haendel brał udział w ostatecznym ukształtowaniu tekstu wykorzystanego w operze. Znajduje on doskonałe odbicie w klarownej, a pod względem dramaturgicznym znakomicie rozplanowanej formie dzieła. Kontrastujące ze sobą afekty niosą niezwykle silne emocje – miłość spotyka się z nienawiścią, rozpacz z nadzieją.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA ANDRZEJ KLIMCZAK
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
OPIEKA ARTYSTYCZNA OLGA PASIECZNIK
RUCH SCENICZNY JACEK TYSKI
REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
REALIZACJA OŚWIETLENIA PIOTR RUDZKI
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH
◆ OBSADA 28.01.2023 → https://bit.ly/3A2UPHA
◆ OBSADA 29.01.2023 → https://bit.ly/3UHqvtP
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA ⎮ dyrygent