Dostępność wydarzenia
Okno dialogowe zawierające informacje o dostępności wydarzenia.
Dostępność
Miejsca parkingowe
- Czy na terenie obiektu lub w jego okolicy znajdują się miejsca parkingowe?Tak
- Czy korzystanie z parkingu jest odpłatne?Nie
- Czy zapewniono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością? (na terenie obiektu lub w strefie publicznej)Tak
Wejście
- Gdzie znajduje się wejście dostępne dla osób poruszających się na wózku?Wejście główne
- W jaki sposób osoba poruszająca się na wózku może dostać się do budynku?Przy pomocy pracownika obiektu
- W jaki sposób można dostać się do wejścia?Z poziomu terenu
- Jaka jest szerokość drzwi wejściowych?2m
- Wysokość progu przy drzwiach0 cm
Toalety
- Czy zapewniono toaletę dla osób z niepełnosprawnością?Tak
Dostępność wydarzenia
- W jaki sposób zapewniona zostanie dostępność wydarzenia?
- Czy organizator wydarzenia zapewnia asystenta?Nie
- Czy organizator wydarzenia zapewnia miskę z woda dla psa przewodnika/asystującego?Tak
- Czy w miejscu wydarzenia jest miejsce wyciszenia?Nie
- Czy organizator wydarzenia przygotował przedprzewodnik dla osób z autyzmem lub z niepełnosprawnością intelektualną?Nie
Wozzeck | projekcja opery
kwi
wtorek, godz. 19:00 - 21:30
Warszawa,
Nowy Teatr
Organizator | Strona organizatora | Znajdź go na: |
Nowy Teatr w Warszawie | nowyteatr.org/pl | Strona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie InstagramStrona organizatora w serwisie YouTube |
Kolejna projekcja w ramach Przeglądu oper Krzysztofa Warlikowskiego i Małgorzaty Szczęśniak. Nagranie opery w inscenizacji Krzysztofa Warlikowskiego z Dutch National Opera w Amsterdamie.
W dzień po pierwszym wykonaniu opery w 1925 roku krytyk w berlińskim „Deutsche Zeitung” uznał kompozytora za „muzycznego hochsztaplera, niebezpiecznego dla społeczeństwa”. Arcydzieło Albana Berga do dramatu Georga Büchnera jest rzeczywiście o tyle wywrotowe, że jest wołaniem o sprawiedliwość.
Sam Büchner – namiętny aktywista, współorganizator nielegalnego Towarzystwa Praw Człowieka, autor pracy O unerwieniu czaszki (na zakończenie studiów medycznych) i doktoratu z przyrodoznawstwa O systemie nerwowym ryb pytał: „Co nazywacie legalnością? Prawo, które wraz z ochraniającą ją okrutną siłą bagnetów oraz głupotą i przebiegłością jego wykonawców jest wiecznym, brutalnym gwałtem, zadawanym sprawiedliwości i zdrowemu rozsądkowi?”.
Kompozytor sam doświadczył upokorzeń losu żołnierskiego podczas I wojny światowej, która oderwała go od partytury Wozzecka, i w autentycznej postaci sprzed stu lat, ofierze niesprawiedliwości społecznej i cynizmu władzy, opisanej przez Büchnera, widział po części siebie. Alienacja i bieda, bezradność i desperacja, zaostrzające symptomy choroby psychicznej Wozzecka – nie tylko umęczonego przeżyciami wojennymi, ale perfidnie dręczonego i poniżanego przez przełożonych i otoczenie, doprowadzają go do mordu – zabija jedyną bliską mu osobę, matkę ich wspólnego dziecka.
To dziecko – syn Wozzecka i Marii – w spektaklu wyreżyserowanym przez Krzysztofa Warlikowskiego pięć lat temu w amsterdamskiej De Nationale Opera jest milczącym świadkiem konfliktów i cierpień rodziców, kolejną, nieświadomą swego losu ofiarą.
Jeśli sztuka ma być misją, narzędziem etycznym, a artysta sumieniem ludzkości, jak chciał ekspresjonista Paul Kornfeld – Wozzeck Albana Berga spełnia te ideały.
Prezentowane nagranie w 2019 roku otrzymało nominację do Grammy Awards w kategorii „Best opera recording”. Przed i po projekcji w Nowej Księgarni będzie można kupić płyty z nagraniem. Przed projekcją wprowadzenie muzykolożki, Katarzyny Naliwajek Wstęp na wydarzenie odbywa się na podstawie wejściówek. |