Przejdź do treści
  • październik 2020
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    282930123456789101112131415161718192021222324252627282930311

Szukaj wydarzeń w CAM

Termin

Kategorie wydarzeń

Znaleziono
Po prawej stronie kobieta w czarnej bluzce z włosami blond stoi na tle budynku. Z prawej strony na żółtym tle skrzyżowany widelec z łyżką, na dole napis CAM … Mniam Mniam! Porady dietetyczne odc. 4.
dietaporady dietetyczneWażywa
EdukacjaZdrowie

CAM… Mniam! Mniam! odc. 4

14

lip

wtorek, godz. 08:00 - 09:00

Warszawa,

online

OrganizatorStrona organizatoraZnajdź go na:
CAM Nowolipiewww.cam.waw.plStrona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie Instagram

Wazywa i owoce

Serdecznie witamy naszych zwolenników zdrowego odżywiania.

Dla przypomnienia: w ostatnich postach nasza dietetyczka p. Marzena opowiadała o tym, jak ważne jest picie ośmiu szklanek płynów dzienne, spożywanie odpowiedniej ilości kalorii oraz dlaczego należy jeść produkty zbożowe.

Dziś kilka słów nt. warzyw i owoców.
Nasza dietetyczka zachęca, aby warzywa i owoce spożywać jak najczęściej i w jak największej ilości. Co najmniej 400 g dziennie, najlepiej w 5 porcjach, czyli do każdego posiłku (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja). Jedną porcję może stanowić szklanka wyciśniętego soku z owocu np. jabłka. Pamiętajmy, że te 400 g to minimum, im więcej zjemy, tym otrzymamy większe korzyści dla zdrowia.
Żaden owoc czy warzywo nie dostarczy nam zestawu wszystkich wartościowych składników odżywczych, dlatego ważne jest, aby jeść możliwie często różnorodne warzywa i owoce. Pani Marzena podkreśla, że szczególnie wartościowe jest spożywanie owoców i warzyw o różnych kolorach. Dlatego warto spróbować ciemnozielonych warzyw liściastych, żywo czerwonych, żółtych czy pomarańczowych warzyw i owoców. Różne kolory podnoszą walory estetyczne naszych posiłków, na talerzu jest barwnie i smacznie!!!

A wiecie, jaki jest najlepszy owoc dla osoby po 60 roku życia?…..jest to jabłko, które:

  • wzmacnia układ krążenia, układ nerwowy, poprawia pracę wątroby, działa moczopędnie (likwiduje obrzęki),
  • odkwasza organizm, zawiera dużo potasu i żelaza,
  • dostarcza niewiele kalorii,
  • mus z gotowanego jabłka pomaga leczyć biegunkę i chorobę wrzodową,
  • herbatka ze skórek likwiduje stany zapalne jamy ustnej.

Pani Marzena zachęca do spożywania:

  • zielonych roślin liściastych np.: sałata, szpinak, boćwina,
  • roślin kapustowatych: brokuł, kalafior, kapusta, brukselka,
  • cytrusów, które obniżają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i zawałów serca oraz nowotworów.

Warzywa i owoce zawierają błonnik, który nie jest trawiony, dzięki czemu zapobiega zaparciom, łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego, obniża stężenie cholesterolu we krwi. Warzywa i owoce są wyjątkowo cenne dla organizmu, ponieważ dostarczają nam witamin i minerałów, na których zapotrzebowanie wzrasta po ukończeniu 60 roku życia. Szczególnie ważna jest: witamina A, B, C, E, potas magnez oraz żelazo. Przedstawiamy Wam listę warzyw i owoców, które są źródłem minerałów niezbędnych dla osób po 60 roku życia.

WITAMINA A

ŹRÓDŁO:
Mango, marchewka, sałata, dynia;

WITAMINA B

ŹRÓDŁO:
Kalafior, kapusta pekińska, czerwona papryka, jarmuż;

WITAMINA C

ŹRÓDŁO:
Świeże owoce — czarna porzeczka, truskawka, poziomka, kiwi, owoce dzikiej róży, pomarańcza;
Świeże warzywa-natka pietruszki, szczypiorek, brokuły, kapusta, brukselka, czerwona papryka, cukinia, kiszona kapusta, kiszony ogórek;

WITAMINA E
ŹRÓDŁO:
Szpinak, sałata, natka pietruszki, orzechy włoskie i laskowe;
POTAS
ŹRÓDŁO:
Pomidor, kapusta, szpinak, ziemniaki, marchewka, natka pietruszki, dynia, śliwki, porzeczki;
MAGNEZ
ŹRÓDŁO:
Kakao, banany, orzechy, nasiona słonecznika, migdały;
ŻELAZO
ŹRÓDŁO:
Szparagi, botwina, szpinak, natka pietruszki, buraki, brukselka.
Mamy nadzieję, że nasza specjalistka zachęciła Was do sięgania po warzywa i owoce. Smacznego 🙂
W kolejnym poście przeczytacie o nabiale.