Przejdź do treści
  • grudzień 2024
    PonWtoŚroCzwPiąSobNie
    2526272829301234567891011121314151617181920212223242526272829303112345
  • Kliknij aby przejść do informacji o CAM w Języku łatwym do Czytania
  • Kliknij aby przejść do podstrony z materiałami video
  • Kliknij aby przejść do kanału na facebooku
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na Instagramie
  • Kliknij aby przejść do naszego kanału na YT

Szukaj wydarzeń w Warszawie

Termin

Kategorie wydarzeń

Bilety

  • Zakres cen
Znaleziono
historiakulturasztukawykład
Wszyscy
Kultura

BudujeMY! | Warszawa Bernarda Bellotta | ONLINE

BudujeMY! | Warszawa Bernarda Bellotta

W XVIII wieku zapanowała moda na portrety miast i prywatnych rezydencji. Z podróży do Włoch podróżnicy przywozili widoki Rzymu, Neapolu i Wenecji, a ci najzamożniejsi sprowadzali na swoje dwory malarzy wyspecjalizowanych w wiernym odtwarzaniu „prospektów”. Jednym ze słynnych weducistów, świadczącym swe usługi wielu wysoko urodzonym zleceniodawcom, był pochodzący z Wenecji Bernardo Bellotto. W 1768 roku (po pobycie w Wiedniu, Monachium i Dreźnie) został nadwornym malarzem Stanisława Augusta i otrzymał wiele specjalnych zadań. Jednym z nich było wypełnienie Sali Perspektyw widokami Warszawy, z czego ambitny i zdolny malarz znakomicie się wywiązał. Powstało ponad dwadzieścia obrazów o różnych formatach, przedstawiających widoki miasta i jego najważniejsze budowle.

Realizm wedut jest jednak do pewnego stopnia zwodniczy, wiąże się bowiem z niedoskonałościami oraz ograniczeniami camera obscura, a także licencją artystów, którzy świadomie „przesuwali” elementy widoku, zmniejszali lub powiększali wielkość budynków, a nawet eliminowali te, które zasłaniały ważniejsze i bardziej reprezentacyjne pałace i świątynie. Pomimo tych ograniczeń obrazy Bellotta były traktowane jako dokumenty podczas odbudowy Warszawy po II wojnie światowej, archiwum widoków fasad i detali architektonicznych. Ich fotograficzna dokładność pomogła odtworzyć osiemnastowieczny wygląd budowli, na niektórych budynkach znalazły się jednak detale, które były jedynie fantazją Bellotta.

 

Prowadząca: dr Grażyna Bastek – historyk sztuki, kustosz malarstwa włoskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Specjalizuje się historii malarstwa i technik dawnych mistrzów. W Instytucie Historii Sztuki UW prowadzi wykłady i seminaria poświęcone funkcjonowaniu warsztatów artystycznych oraz problemom technologii i konserwacji. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki, jej eseje o malarstwie ukazują się w Newsweek Historia, a w II programie Polskiego Radia współtworzy audycję Jest taki obraz.

 

Informacje o wydarzeniu online

Wejściówki online do kupienia przez stronę ewejsciowki.pl. Po opłaceniu wejściówki dostaniesz maila z linkiem do wykładu online.

Wykład online realizujemy przez platformę ZOOM. Na telefonie komórkowym lub tablecie aplikację ZOOM należy wcześniej bezpłatnie pobrać i zainstalować.

Limit miejsc: 50

Kup bilet

 

Cykl: BudujeMY! Rocznica odbudowy Warszawy

 

Program finansuje Urząd m.st. Warszawy.