Dostępność wydarzenia
Okno dialogowe zawierające informacje o dostępności wydarzenia.
Dostępność
Miejsca parkingowe
- Czy na terenie obiektu lub w jego okolicy znajdują się miejsca parkingowe?Nie
- Czy korzystanie z parkingu jest odpłatne?Nie
- Czy zapewniono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością? (na terenie obiektu lub w strefie publicznej)Nie
Wejście
- Gdzie znajduje się wejście dostępne dla osób poruszających się na wózku?Wejście główne
- W jaki sposób osoba poruszająca się na wózku może dostać się do budynku?
- W jaki sposób można dostać się do wejścia?
- Jaka jest szerokość drzwi wejściowych?2m
- Wysokość progu przy drzwiach10 cm
Toalety
- Czy zapewniono toaletę dla osób z niepełnosprawnością?Nie
Dostępność wydarzenia
- W jaki sposób zapewniona zostanie dostępność wydarzenia?
- Czy organizator wydarzenia zapewnia asystenta?Nie
- Czy organizator wydarzenia zapewnia miskę z woda dla psa przewodnika/asystującego?Nie
- Czy w miejscu wydarzenia jest miejsce wyciszenia?Nie
- Czy organizator wydarzenia przygotował przedprzewodnik dla osób z autyzmem lub z niepełnosprawnością intelektualną?Nie

Chór Kameralny Polskiej Opery KrólewskiejMUZYKA WŁOSKA NA DWORZE WAZÓWPolska Opera Królewska
Wszyscy
Kultura
MUZYKA WŁOSKA NA DWORZE WAZÓW
04
mar
sobota, godz. 19:00 - 20:00
WARSZAWA,
Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Bilet: 40 zł
Zapisy na wydarzenie
Okno dialogowe z informacjami niezbędnymi do zapisania się na wydarzenie.
Zapisz się na wydarzenie
Zapisy pod numerem telefonu: 500 309 424
Zapisy pod adresem e-mail: piotr.piotrowski@operakrolewska.pl
Organizator | Strona organizatora | Znajdź go na: |
Polska Opera Królewska | MUZYKA WŁOSKA NA DWORZE WAZÓW |
MUZYKA WŁOSKA NA DWORZE WAZÓW
Czasy panowania dynastii Wazów w Rzeczypospolitej to okres bujnego rozwoju kultury – także tej muzycznej. Pod czujnym okiem sprowadzonych do kraju na zlecenie króla włoskich mistrzów dworscy wokaliści i instrumentaliści uświetniali zarówno uroczystości religijne, jak i świeckie. Podczas koncertu zabrzmią dzieła twórców z Italii mianowanych królewskimi kapelmistrzami. Co prawda Annibale Stabile nie zdążył zadomowić się na Wawelu – zmarł przedwcześnie, w drodze lub tuż po przybyciu do Krakowa – jednak jego dzieła zachowały się w Rzeczypospolitej. Wśród nich znakomity przykład barokowej polifonii: Missa Vestiva i colli, w której kompozytor wykorzystał temat z madrygału Giovanniego Pierluigiego da Palestrina. Inspirację stylem jednego z największych renesansowych mistrzów słychać wyraźnie także w utworach jego ucznia Asprilia Pacellego, który w pierwszych latach XVIII wieku objął funkcję maestro di capella polskiego władcy. Podczas koncertu zabrzmią jego motety Beata es Virgo Maria oraz Veni sponsa Christi pochodzące z dedykowanego królowi Zygmuntowi III Wazie zbioru Sacrae cantiones. Oba imponują kunsztem imitacyjnych przebiegów przy zachowaniu klarowności niesionych treści.
Ważną rolę na polskim dworze odegrał także Luca Marenzio, mimo że w Rzeczypospolitej przebywał zaledwie kilkanaście miesięcy. Dotarł na Wawel wraz z innymi muzykami z Italii w okolicach Bożego Narodzenia 1595 roku. Choć w katalogu jego twórczości znajduje się wiele wspaniałych utworów religijnych, to prawdziwą sławę przyniosły mu świeckie madrygały. W zamkowych komnatach wykonywali je prawdopodobnie nie tylko zatrudnieni muzycy, ale także amatorzy, a może nawet sam król. Podczas koncertu zabrzmi pięć z około pięciuset zachowanych kompozycji Marenzia z tego gatunku. Za pomocą wyszukanych środków muzycznych kompozytor doskonale oddaje w nich nastrój i znaczenie tekstów tak wybitnych poetów jak Petrarka czy Sannazaro.
Ważną rolę na polskim dworze odegrał także Luca Marenzio, mimo że w Rzeczypospolitej przebywał zaledwie kilkanaście miesięcy. Dotarł na Wawel wraz z innymi muzykami z Italii w okolicach Bożego Narodzenia 1595 roku. Choć w katalogu jego twórczości znajduje się wiele wspaniałych utworów religijnych, to prawdziwą sławę przyniosły mu świeckie madrygały. W zamkowych komnatach wykonywali je prawdopodobnie nie tylko zatrudnieni muzycy, ale także amatorzy, a może nawet sam król. Podczas koncertu zabrzmi pięć z około pięciuset zachowanych kompozycji Marenzia z tego gatunku. Za pomocą wyszukanych środków muzycznych kompozytor doskonale oddaje w nich nastrój i znaczenie tekstów tak wybitnych poetów jak Petrarka czy Sannazaro.
◆ PROGRAM ◆
Asprilio Pacelli – Beata es Virgo Maria ze zbioru Sacrae cantiones
Asprilio Pacelli – Veni sponsa Christi ze zbioru Sacrae cantiones
Annibale Stabile – Missa Vestiva i colli
Luca Marenzio – Vienne, Montan
Luca Marenzio – Amatemi ben mio
Luca Marenzio – Zefiro torna
Luca Marenzio – Al primo vostro
Luca Marenzio – Madonna, sua mercé, pur una sera
Asprilio Pacelli – Veni sponsa Christi ze zbioru Sacrae cantiones
Annibale Stabile – Missa Vestiva i colli
Luca Marenzio – Vienne, Montan
Luca Marenzio – Amatemi ben mio
Luca Marenzio – Zefiro torna
Luca Marenzio – Al primo vostro
Luca Marenzio – Madonna, sua mercé, pur una sera
◆ WYKONAWCY ◆
Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej
RENATA SZCZYPIOR ⎮ przygotowanie chóru, dyrygentka
RENATA SZCZYPIOR ⎮ przygotowanie chóru, dyrygentka