Dostępność wydarzenia
Okno dialogowe zawierające informacje o dostępności wydarzenia.
Dostępność
Miejsca parkingowe
- Czy na terenie obiektu lub w jego okolicy znajdują się miejsca parkingowe?Nie
- Czy korzystanie z parkingu jest odpłatne?Nie
- Czy zapewniono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością? (na terenie obiektu lub w strefie publicznej)Nie
Wejście
- Gdzie znajduje się wejście dostępne dla osób poruszających się na wózku?Wejście główne
- W jaki sposób osoba poruszająca się na wózku może dostać się do budynku?
- W jaki sposób można dostać się do wejścia?
- Jaka jest szerokość drzwi wejściowych?2m
- Wysokość progu przy drzwiach10 cm
Toalety
- Czy zapewniono toaletę dla osób z niepełnosprawnością?Nie
Dostępność wydarzenia
- W jaki sposób zapewniona zostanie dostępność wydarzenia?
- Czy organizator wydarzenia zapewnia asystenta?Nie
- Czy organizator wydarzenia zapewnia miskę z woda dla psa przewodnika/asystującego?Nie
- Czy w miejscu wydarzenia jest miejsce wyciszenia?Nie
- Czy organizator wydarzenia przygotował przedprzewodnik dla osób z autyzmem lub z niepełnosprawnością intelektualną?Nie
Od mandragory do kamelii, fascynująca historia ilustracji botanicznej | wykład online
lut
czwartek, godz. 19:00 - 20:15
Warszawa,
online
Bilet: 27 zł
Zapisy na wydarzenie
Okno dialogowe z informacjami niezbędnymi do zapisania się na wydarzenie.
Zapisz się na wydarzenie
Organizator | Strona organizatora | Znajdź go na: |
Fundacja Art Transfer | www.arttransfer.pl | Strona organizatora w serwisie FacebookStrona organizatora w serwisie Instagram |
Od mandragory do kamelii, fascynująca historia ilustracji botanicznej
Zapraszamy na wykład online „Od mandragory do kamelii, fascynująca historia ilustracji botanicznej”
Termin: czwartek, 11 lutego 2021, godz. 19:00
Zapisy: www.arttransfer.pl/zgloszenia
Wykład online odbywa się na platformie Zoom. Prosimy o wcześniejsze zainstalowanie stosownego programu https://zoom.us/
Współczesne ilustracje botaniczne zazwyczaj mają postać barwnych zdjęć, ale sztuka ilustracji botanicznej ma bardzo stary rodowód. Najstarsze botaniczne ilustracje, w formie ściennych dekoracji malarskich i płaskorzeźb, pojawiły się w sztuce starożytnego Egiptu już ponad trzy tysiące lat przed nasza erą.
Twórcą ilustracji botanicznej jest grecki przyrodnik, Crateuas (ok. 120-60 r. p.n.e.), nadworny lekarz króla Pontu. Jego dzieło zaginęło bezpowrotnie, ale wiedza w nim zawarta przetrwała w powstałym ok. 60 r. p.n.e. dziele pod tytułem De materia medica autorstwa Dioscoridesa, greckiego lekarza i botanika z czasów Nerona.
De materia medica należy do prac, które w historii nauki osiągnęły sukces niewspółmierny do swojej wartości. Ten traktat o własnościach leczniczych roślin był obowiązującym źródłem wiedzy przez następne 1500 lat, a o jego powodzeniu zadecydowały w dużym stopniu realistyczne rysunki roślin umożliwiające ich łatwą identyfikację. Niestety wraz z upływem czasu, w wyniku wielokrotnego kopiowania, rysunki roślin stały się coraz mniej podobne do oryginałów, zaczęły przypominać schematyczne ornamenty.
Dopiero renesans, zwrócony w kierunku obserwacji przyrody, stworzył nowoczesną ilustrację botaniczną i to renesansowemu zjednoczeniu nauki i sztuki zawdzięczamy wspaniałe prace Leonarda da Vinci i Albrechta Dürera, nadal zdumiewające kunsztem wykonania, jakością i realizmem. Znajomość historii ilustracji botanicznej, jej najwybitniejszych twórców, zarówno artystów jak i mecenasów, a także najwybitniejszych dzieł zwiększa przyjemność oglądania tej fascynującej, nie tylko ogrodników, gałęzi sztuki.
Spotkanie poprowadzi Ewa Szachowska – arteterapeutka, koordynatorka i autorka projektów edukacyjnych oraz wieloletnia współpracowniczka Fundacji Art Transfer (od 2013 roku). Współpracuje z Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą przy projekcie Dojrzali Wspaniali. Prowadzi warsztaty, oprowadzania, wykłady i różnorodne działania edukacyjne wykorzystujące medium sztuki, dedykowane głównie dorosłym, szczególnie seniorom, także osobom z niepełnosprawnością i dzieciom. Pasjonatka historii sztuki – z wykształcenia i z zamiłowania. Zajmuje się edukacją przez sztukę i arteterapią zarówno od strony koncepcyjnej, jak i warsztatowej. Prowadzi także warsztaty i pracuje jako przewodnik w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego